Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Monday 15 April 2013

TAJUK 7 MENGAPLIKASIKAN MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

Maksud Model Pemprosesan Maklumat
•     Robert M. Gagne dalam bukunya Essentials of Learning for Instuction ( 1975 ) mengemukakan satu teori mengenai bagaimana manusia memperoleh maklumat dalam sesuatu proses pembelajaran.
•     Mengikut teorinya, ransangan-ransangan dari persekitaran luar akan diterima dalam sistem saraf melalui deria-deria manusia.
•     Maklumat ini akan ditafsir dalam stor ingatan, kemudian dihantar kepada stor ingatan jangka panjang dan akhirnya kepada penggerak tindak balas melalui sistem saraf.

http://4.bp.blogspot.com/-SCwbZ2Z1Fw4/T0cJofeRFCI/AAAAAAAAAI0/dxFBzb9EuGE/s320/kmpln+7-MENGAPLIKASIKAN+MODEL+PEMPROSESAN+MAKLUMAT+DALAM+PENGAJAN+DAN+PEMBELAJARAN.jpg

 


Pengenalan

Bengkel Model Pemprosesan Maklumat

 

http://2.bp.blogspot.com/-5h1BtK87ncY/T0cK0zRu99I/AAAAAAAAAI8/RkN_E1hr1z0/s320/kmpln+7-MENGAPLIKASIKAN+MODEL+PEMPROSESAN+MAKLUMAT+DALAM+PENGAJARAN+DAN+PEMBELAJARAN.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-uQg64J0M08I/T0cChYEiEuI/AAAAAAAAAHU/GGTxZ5h7P_U/s320/M7.PNG

 

Terdapat prinsip-prinsip yang harus dipatuhi dalam pemprosesan maklumat ini agar maklumat yang didapati dalam keadaan yang baik
Prinsip pemprosesan maklumat

 

http://3.bp.blogspot.com/-_QLz4cl2abw/T0cC7C_sxiI/AAAAAAAAAHk/Q1Otw4E5TWY/s320/M7+1.PNG

 

 

Empat proses yang terlibat dalam pemprosesan maklumat

 

http://2.bp.blogspot.com/-ToJAa0ZuGo4/T0cDIP-EciI/AAAAAAAAAHs/GsLRr0SrxQ8/s320/M7+2.PNG

Terdapat dua jenis ingatan yang membantu proses ingatan berfungsi iaitu:
(i)  Ingatan jangka pendek
(ii)  Ingatan jangka panjang
Proses Ingatan jangka pendek

http://3.bp.blogspot.com/-ZFQnbeuZjRQ/T0cDaXbvrTI/AAAAAAAAAH0/X1dld3v194I/s320/M7+3.PNG
Proses Ingatan jangka panjang

http://2.bp.blogspot.com/-eSUVfRw8Iyo/T0cDy6T0voI/AAAAAAAAAH8/LC_V45-cFk0/s320/M7+4.PNG

Aplikasi model pemprosesan dengan menggunakan tapak pembelajaran.
Guru-guru yang hendak mengajar murid-murid menggunakan tapak pembelajaran haruslah menunjukkan cara-cara menggunakan tapak pembelajaran tersebut kepada murid. Hal ini membantu murid-murid mengingati bagaimana tapak pembelajaran itu digunakan agar membolehkan murid-murid menggunakannya untuk P&P yang seterusnya.

Contoh-contoh tapak pembelajaran

http://2.bp.blogspot.com/-pn8P1T6WqSA/T0cD-imDFxI/AAAAAAAAAIE/HXbCM6cKrmw/s320/M7+5.PNG

Contoh langkah atau cara penggunaan tapak pembelajaran :
Langkah 1 :
Membuka laman web yang diingini iaitu laman web tutor. Laman ini sering digunakan guru bagi sesi P&P .

 

http://4.bp.blogspot.com/-aYprBAZWrkY/T0cEPD-m5eI/AAAAAAAAAIM/MPISIHCYoPY/s320/langkah+1.png

 

Langkah 2 :
Anda dikehendaki menekan atau klik pada kotak bertulis Bank Soalan dimana telah berpautan dengan soalan-soalan yang telah dikumpulkan. Soalan-soalan yang merangkumi soalan-soalan bagi tahap sekolah menengah dan sekolah rendah. Bagi sekolah rendah harus memilih soalan bagi sekolah rendah. Contohnya :

 

http://1.bp.blogspot.com/-IJdQwPSRzKM/T0cEXOcL0XI/AAAAAAAAAIU/ydx796TgFRI/s320/langkah+2.PNG

Langkah 3 :
Pada langkah ketiga, setelah memilih tahap soalan, anda seterusnya memilih mata pelajaran yang diingini. Sebagai contoh mata pelajaran Bahasa Melayu.

 

http://2.bp.blogspot.com/-A81EbCBRvaE/T0cEhN-Tz-I/AAAAAAAAAIc/uiYh8PYoJgs/s320/langkah+3.PNG

Langkah keempat:
Setelah itu, anda boleh memilih kertas model yang dingini. Bagi setiap kertas model yang disediakan mengandungi dua jenis soalan iaitu kertas 1 bagi soalan pemahaman dan tatabahasa. Manakala kertas dua pula mengenai esei. Sebagai contoh seperti di bawah:

 

http://4.bp.blogspot.com/-AHZJZLUUuzk/T0cEu04sAjI/AAAAAAAAAIk/B3cf0SCpCI8/s320/langkah+4.PNG

Langkah kelima:
Soalan akan berbentuk PDF format seperti di bawah:

http://1.bp.blogspot.com/-oupZ3pjktfM/T0cE84fruEI/AAAAAAAAAIs/yt2gFSWmy04/s320/langkah+5.PNG

2. Model Pembelajaran
MODEL ASSURE
Reka bentuk pengajaran ASSURE kerana model tersebut sesuai untuk digunakan dalam merancang proses pengajaran dan pembelajaran. Model ASSURE merupakan sebuah model rancangan pengajaran yang berasaskan bilik darjah. Terdapat beberapa langkah penting dalam model reka bentuk pengajaran ASSURE yang sesuai digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Perancangan pengajaran yang rapi dan tersusun akan menghasilkan pengajaran yang berkesan. Menurut Gagne (1985), pembelajaran berlaku sebagai satu proses perkembangan secara berperingkat.
Terdapat enam langkah utama dalam model reka benuk pengajaran ASSURE iaitu :
1.      A - analyze learners (menganalisis pelajar),
2.      S - state objectives (menyatakan objektif),
3.      S - select methods, media and materials (memilih kaedah, media dan bahan sumber),     
4.      U- utilize media and materials (menggunakan media dan bahan),
5.      R -require learner participation (memerlukan penglibatan pelajar) dan
6.      E - evaluate and revise (melakukan penilaian dan pengubahsuaian).
1.   Analisis Pelajar
Bagi langkah pertama iaitu menganalisis pelajar, terdapat tiga perkara yang boleh dibuat analisis oleh guru iaitu ciri-ciri pelajar, pengetahuan dan pengalaman sedia ada mereka serta gaya pembelajaran pelajar tersebut. Dalam proses menganalisis ciri- ciri pelajar, guru perlu mengenal pasti ciri-ciri umum yang terdapat pada seseorang murid seperti jantina, umur, bakat, gaya pembelajaran petempatan / daerah / kawasan, budaya dan kelas atau taraf ekonomi. Ciri-ciri umum ini boleh diperolehi semasa sesi suai kenal antara guru dengan murid pada hari pertama persekolahan dan guru daripada pemerhatian guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Jika pelajar berasal dari satu kumpulan etnik yang sama, pemilihan bahan bolehlah berasaskan unsur budaya etnik berkenaan.
Setiap pelajar membawa pengalaman dan pengetahuan yang tertentu ke dalam bilik darjah. Ini dikenali sebagai entry point.Analisis pengetahuan atau pengalaman sedia ada murid-murid dapat membantu guru menyediakan pengajaran yang bermanfaat kepada murid-murid. Oleh itu, guru perlu mengetahui tahap pengetahuan dan pengalaman sedia ada yang dimiliki oleh murid-muridnya terlebih dahulu sebelum beralih kepada langkah yang seterusnya. Hal ini adalah bagi membantu guru menyediakan pengajaran yang berkesan dan pelajar dapat membina pengetahuan secara konstruktivis selain membantu guru mengesan pengetahuan pelajar melalui ujian pra atau melalui soal jawab.
Gaya pembelajaran murid-murid merupakan trait psikologi berkaitan dengan cara dan gaya individu menanggap, berinteraksi dan bertindak balas secara emosi dengan persekitaran pembelajaran. Ianya merujuk kepada cara yang paling sesuai dan berkesan untuk individu menguasai pembelajaran. Gaya pembelajaran individu mempengaruhi cara seseorang individu memproses maklumat serta membentuk persepsi. Sesuatu perancangan pengajaran dan pembelajaran yang mengambil kira gaya pembelajaran akan menjadikan sesuatu pembelajaran menjadi lebih berkesan.

2.  Menyatakan objektif
Bagi langkah kedua iaitu menyatakan objektif pembelajaran secara khusus, guru perlu menyatakan objektif pelajaran yang akan dicapai oleh murid dan sesuai dengan kehendak pelajar serta menetapkan perubahan tingkahlaku yang akan berlaku pada pelajar. Objektif-objektif pembelajaran secara khusus perlu dinyatakan dengan jelas bagi memastikan aplikasi yang kan dibangunkan mempunyai hala tuju yang terpimpin serta menepati kehendak. Sebagai contoh :
i. Siapa yang hendak mencapai objektif tersebut?
ii. Apa objektif yang hendak dicapai?
iii. Bagaimana objektif hendak dicapai dan berapakah ukuran tahap minimum yang
hendak dicapai.

3.   Memilih kaedah, media dan bahan sumber
Bagi langkah ketiga iaitu memilih kaedah, media dan bahan, terdapat tiga langkah proses pemilihan yang perlu dijalankan. Pertama ialah pemilihan kaedah yang paling sesuai. Sesuatu kaedah yang sesuai perlu dipilih bersesuaian dengan ciri-ciri murid-murid, pengetahuan sedia ada, gaya pembelajaran serta objektif. Kedua ialah format media yang dipilih. Pemilihan media adalah mengenai bentuk format media yang akan digunakan seperti gambar, foto, slaid, audio, video serta video interaktif. Pemilihan media perlulah mengambil kira kumpulan pelajar, keupayaan, objektif serta maklum balas yang akan diberi. Ketiga ialah memilih, mengubah suai atau menghasilkan sumber pengajaran dan pembelajaran. Pemilihan bahan sumber adalah merujuk kepada isi pelajaran yang difokuskan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

4.  Menggunakan media dan bahan
Bagi langkah keempat iaitu menggunakan media dan bahan, persoalan penting adalah bagaimana sesuatu media dan bahan sumber dapat dimanfaatkan oleh guru dan pelajar. Terdapat beberapa langkah yang perlu dibuat sebelum media dan bahan sumber boleh digunakan dalam proses pengajran dan pembelajaran. Antara langkah- langkah yang perlu dilakukan adalah seperti semak, pratonton, kaji bahan sumber sebelum digunakan, sediakan bahan dengan betul, lengkap dan cukup, rancang penggunaan bahan sumber, sediakan persekitaran yang sesuai dengan menyusun bahan dan sumber agar mudah dicapai serta menggunakan bahan sumber secara optimum dan proses pengajaran dan pembelajaran.

5.  Memerlukan penglibatan pelajar
Bagi langkah kelima iaitu penglibatan pelajar dalam pembelajaran, sesuatu pembelajaran yang melibatkan pelajar secara aktif akan menghasilkan perubahan tingkah laku yang diharapkan. Pemilihan media dan bahan sumber yang sesuai dapat membantu dan mengekalkan penglibatan pelajar. Penggunaan gambar, gambar bersiri, video dan animasi dapat mencetuskan perbincangan kumpulan, penjanaan idea dan penglibatan aktif pelajar. Contoh penglibatan aktif pelajar adalah seperti membuat latihan, simulasi, perbincangan, latih tubi, kuiz, mengadakan sesi pemerhatian, perbincangan serta komen. Guru perlulah memastikan suasana proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan adalah sesuai, efektif serta menarik minat pelajar.

6.  Melakukan penilaian dan pengubahsuaian
Bagi langkah keenam iaitu melakukan penilaian dan pengubahsuaian, sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran perlu dinilai bagi mendapatkan maklum balas dari pelajar dan memastikan keberkesanannya. Oleh itu, sesuatu sesi refleksi guru bersama murid-murid perlu dijalankan bagi membolehkan murid-muird memberikan respon terhadap sesi pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan secara individu. Ia adalah bertujuan bagi memasti dan mengenalpasti kelemahan yang terdapat dalam sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran agar penambahbaikan dapat dilakukan pada masa akan datang. Antara fungsi penilaian yang lain juga adalah bagi menjawab persoalan-persoalan seperti :
i. Adakah objektif akan tercapai?
ii. Adakah media tersebut dapat membantu dalam proses pembelajaran?
iii. Adakah pelajar dapat mengendalikan media dengan betul?
iv. Adakah suasana pembelajaran yang terhasil selesa dan kondusif?
Model Addie
Model ini lebih bersifat generik iaitu model ADDIE (Analysis-Design-Develop-Implement-Evaluate). ADDIE muncul pada tahun 1990-an yang dikembangkan oleh Reiser dan Mollenda.Salah satu fungsinya ADIDE ialah menjadi pedoman dalam membangun perangkat dan infrastruktur program pelatihan yang efektif, dinamis.
Model ini menggunakan 5 tahap pengembangan:
1. Analysis (analisa)
2. Design (perancangan)
3. Development (pengembangan)
4. Implementation (implementasi/eksekusi)
5. Evaluation (evaluasi/ umpan balik)

Langkah 1: Analisis
Tahap analisis merupakan suatu proses mendefinisikan apa yang akan dipelajari oleh peserta belajar, iaitu melakukan needs assessment (analisis keperluan), mengidentifikasi masalah (keperluan), dan melakukan analisis tugas (task analysis). Oleh itu, output yang akan kita hasilkan adalah berupa karakteristik atau profile calon peserta belajar, identifikasi kesenjangan, identifikasi keperluan dan analisis tugas.

Langkah 2: Design
Tahap ini dikenal juga dengan istilah membuat rancangan (blueprint). Ibarat bangunan, maka sebelum dibangun gambar rancang bangun (blue-print) diatas kertas harus ada terlebih dahulu. Apa yang kita lakukan dalam tahap desain ini? Pertama merumuskan tujuan pembelajaran yang SMAR (spesifik, measurable, applicable, dan realistic). Seterusnya menyusun teks, dimana  teks tersebut harus didasarkan pada tujuan pembelajaran yag telah dirumuskan tadi. Kemudian tentukanlah strategi pembelajaran yang tepat harusnya seperti apa untuk mencapai tujuan tersebut. Dalam hal ini ada banyak pilihan kombinasi metode dan media yang dapat kita pilih dan tentukan yang paling relevan. Disamping itu, pertimbangkan pula sumber-sumber lain, contohnya sumber belajar yang relevan, lingkungan belajar yang seperti apa seharusnya, dan lain lain. Semua itu tertuang dalam sautu dokumen bernama blue-print yang jelas dan rinci.

Langkah 3: Perkembangan
Perkembangan adalah proses mewujudkan blue-print alias bentuk tadi menjadi kenyataan. maksudnya, jika dalam bentuk diperlukan suatu software berupa multimedia pembelajaran, maka multimedia tersebut harus dikembangkan. Atau diperlukan modul cetak, maka modul tersebut perlu dikembangkan. Begitu pula halnya dengan lingkungan belajar lain yang akan mendukung proses pembelajaran semuanya harus disiapkan dalam tahap ini. Satu langkah penting dalam tahap pengembangan adalah uji coba sebelum diimplementasikan. Tahap uji cuba ini memang merupakan bahagian dari salah satu langkah ADDIE, iaitu evaluasi. Lebih tepatnya evaluasi formatif, karana hasilnya digunakan untuk memperbaiki sistem pembelajaran yang sedang kita kembangkan.

Langkah 4: Implementasi
Implementasi adalah langkah nyata untuk menerapkan system pembelajaran yang sedang kita buat. Maksudnya, pada tahap ini semua yang telah dikembangkan di instal atau diset sedemikian rupa sesuai dengan peran atau fungsinya agar bisa diimplementasikan.
Sebagai contoh, jika memerlukan software tertentu maka software tersebut harus sudah diinstal.

Langkah 5: Evaluasi
Evaluasi adalah proses untuk melihat apakah sistem pembelajaran yang sedang dibangun berhasil, sesuai dengan harapan awal atau tidak. Sebenarnya tahap evaluasi bisa terjadi pada setiap empat tahap di atas. Evaluasi yang terjadi pada setiap empat tahap diatas itu dinamakan evaluasi formatif, karena tujuannya untuk keperluan revisi. Misal, pada tahap rancangan, mungkin kita memerlukan salah satu bentuk evaluasi formatif misalnya review ahli untuk memberikan input terhadap rancangan yang sedang kita buat. Pada tahap pengembangan, mungkin perlu uji cuba dari produk yang kita kembangkan atau mungkin perlu evaluasi kelompok kecil dan lain-lain

Model Pendekatan Sistem Dick dan Carey 
Salah satu model desain pembelajaran adalah model Dick and Carey (1985). Model ini termasuk ke dalam model prosedural. Langkah–langkah Desain Pembelajaran menurut Dick and Carey adalah:
a. Mengidentifikasikan tujuan umum pembelajaran.
b. Melaksanakan analisis pembelajaran
c. Mengidentifikasi tingkah laku  dan karekter murid
d. Merumuskan tujuan performansi
e. Mengembangkan butir–butir pembelajaran
f. Mengembangkan strategi pembelajaran
g. Mengembangkan dan memilih materi pembelajaran
h. Membentuk dan melaksanakan evaluasi formatif
i. Merevisi bahan pembelajaran
j. Membentuk dan melaksanakan evaluasi sumatif

Model Dick and Carey terdiri dari 10 langkah. Setiap langkah sangat jelas maksud dan tujuannya sehingga bagi perancang pemula sangat sesuai sebagai dasar untuk mempelajari model yang lain. Kesepuluh langkah pada model Dick and Carey menunjukan hubungan yang sangat jelas, dan tidak terputus antara langkah yang satu dengan yang lainya. Dengan kata lain, system yang terdapat pada Dick and Carey sangat ringkas, namun isinya padat dan jelas dari satu urutan ke urutan berikutnya. Langkah awal pada model Dick and Carey adalah mengidentifikasi tujuan pembelajaran. Langkah ini sangat sesuai dengan kurikulum perguruan tinggi maupun sekolah menengah dan sekolah dasar, khususnya dalam mata pelajaran tertentu di mana tujuan pembelajaran pada kurikulum agar dapat melahirkan suatu rancangan pembangunan.
Penggunaan model Dick and Carey dalam pengembangan suatu mata pelajaran dimaksudkan agar
 (1) pada awal proses pembelajaran murid dapat mengetahui dan mampu melakukan hal–hal yang berkaitan dengan materi pada akhir pembelajaran,
 (2) adanya pertautan antara tiap komponen khususnya strategi pembelajaran dan hasil pembelajaran yang dikehendaki,
 (3) menerangkan langkah–langkah yang perlu dilakukan dalam melakukan perancangan model pembelajaran.

No comments:

Post a Comment